Aanpassen huurcontract

Wanneer je woonsituatie verandert is het soms nodig om ook je huurcontract aan te passen. Denk hierbij aan samenwonen of iemand op het contract bij laten zetten, maar ook wanneer er iemand uit de woning vertrekt.

Veel gevraagd over Aanpassen huurcontract

Ik wil de naam op mijn huurcontract aanpassen. Hoe regel ik dat?

Algemeen

Via huurcontract aanpassen kun je een naamsverandering doorgeven. Lever hier ook het bewijs van aan. Het fysieke contract wordt niet gewijzigd. Wel veranderen we je naam in onze systemen.

Mijn partner is overleden. Kan ik het huurcontract overnemen?

Algemeen

Als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt dan ben je automatisch medehuurder en word je na het overlijden van je partner hoofdhuurder. Wel zal er een naamswijziging doorgevoerd moeten worden. Je kan dit doen via huurcontract aanpassen.

Houd de overlijdensakte van je partner bij de hand. Indien jouw gegevens nog niet bij ons bekend zijn, zal je ook een uittreksel BRP aan moeten leveren.

Eén van mijn ouders is overleden. Kan ik als kind het huurcontract overnemen?

Algemeen

Soms is het mogelijk om het huurcontract over te nemen. Dit zijn echter uitzonderlijke situaties.

Je moet hiervoor aantonen dat je een duurzame gemeenschappelijk huishouding had met je ouder.

Daar zijn enkele richtlijnen voor:

  • je hebt je hele leven in dit huis gewoond en van was plan dit ook altijd te blijven doen.
  • Ook moet je ouder zijn dan 35 jaar.

Als we akkoord gaan met je aanvraag dan wordt je geregistreerd als medebewoner. Zodra de laatste ouder is overleden of naar een zorgcentrum verhuist wordt de situatie opnieuw beoordeeld.

Kom je in deze situatie terecht? Neem dan altijd contact met ons op via het of via 024-3820100.

Ik ga samenwonen. Heeft dit gevolgen voor de hoogte van de huur?

Algemeen

Ja, dit kan gevolgen hebben voor je huur. Ook kan het gevolgen hebben voor een uitkering, als één van jullie die heeft. Vraag dit dus na bij je uitkeringsinstantie. Verder kan dit gevolgen hebben voor je toeslagen, zoals de huurtoeslag. Vraag dit dus ook op tijd na bij de Belastingdienst. Verder wordt het inkomen van je partner ook bij de jaarlijkse huurverhoging meegenomen. Deze kan daardoor dus anders uitvallen dan andere jaren.

Wij staan samen op het huurcontract en we gaan uit elkaar. We willen allebei in de woning blijven wonen. Hoe lossen we dit op?

Algemeen

Dit moeten jullie samen oplossen. Indien nodig kan een mediator of de kantonrechter bij helpen.

We zijn getrouwd en gaan scheiden. Eén van ons blijft in de woning wonen. Hoe passen we het huurcontract aan?

Algemeen

Door het huwelijk ben je alle twee huurder van de woning. Dit blijft zo totdat de rechter de echtscheiding heeft uitgesproken en heeft bepaald wie in de woning mag blijven wonen. De echtscheiding is officieel vanaf het moment dat de rechter de echtscheiding heeft uitgesproken én deze uitspraak is ingeschreven bij de BasisRegistratie Personen (BRP). Daarna kun je je huurcontract aanpassen.

We hebben een geregistreerd partnerschap en gaan uit elkaar. Eén van ons blijft in de woning wonen. Hoe passen we het huurcontract aan?

Algemeen

Jullie moeten eerst samen bepalen wie in de woning blijft. Indien nodig kan een mediator of de kantonrechter hier bij helpen.

Als jullie hier uit zijn dan ontvangen wij graag de volgende documenten:

  • Een afstandsverklaring door jullie samen ingevuld en ondertekend
  • Alle documenten waar wij in de afstandsverklaring om vragen.

Als je alles bij elkaar hebt dan kan je dit zelf regelen via huurcontract aanpassen.

We gaan uit elkaar en één van ons neemt het huurcontract over. Heeft dit gevolgen voor de hoogte van mijn huurtoeslag?

Algemeen

Ja, dit kan gevolgen hebben voor de hoogte van de huurtoeslag. Geef dit door aan de Belastingdienst bij Mijn Toeslagen.

Mag ik mijn woning via AirBNB onderverhuren?

Algemeen

Het is niet toegestaan om je woning via AirBNB onder te verhuren.

Wie zoekt een tijdelijke huurder voor mijn woning bij huisbewaarderschap?

Algemeen

Dit zul je zelf moeten doen. Woonwaarts kan hier niet bij helpen.

Wanneer kan je huisbewaring aanvragen?

Algemeen

Je kan huisbewaarderschap aanvraag als je: Voor je werk buiten de regio moet zijn; Voor je studie buiten de regio moet zijn; In verband met langdurige verpleging opgenomen wordt; In detentie zit; Een lange reis naar het buitenland gaat maken; Gaat 'proef samenwonen'.

Wat zijn de voorwaarden om huisbewaarderschap aan te vragen?

Algemeen

  • Je woont minimaal 1 jaar in de woning
  • Je hebt in de afgelopen 5 jaar geen huisbewaarder gehad
  • Je betaalt tijdens het huisbewaarderschap zelf de huur
  • Dat doe je via automatische incasso
  • Je hebt je huur altijd op tijd betaald
  • Je hebt nooit overlast veroorzaakt
  • De huisbewaarder stelt zich aan ons voor. Zo weten wij wie tijdelijk in jouw huis gaat wonen.

Wat mag niet bij huisbewaring?

Algemeen

Je mag geen:

  • hogere vergoeding aan de huisbewaarder vragen dan dat je aan ons betaalt
  • overname- of bemiddelingskosten vragen aan de huisbewaarder

Wij wijzen je verzoek af wanneer wij een renovatie of (groot) onderhoud hebben gepland in de gewenste periode van huisbewaarderschap.

Hoe lang mag ik mijn woning in huisbewaring geven?

Algemeen

Je mag de woning voor maximaal 6 maanden in huisbewaring geven. Dit kan niet verlengd worden. Als je langer dan 6 maanden wegblijft moet je de huur opzeggen. De huisbewaarder moet het huis dan verlaten.

Kan een huisbewaarder medehuurder worden?

Algemeen

Nee, het is niet mogelijk dat de huisbewaarder medehuurder wordt.

Kan ik me officieel inschrijven op het adres waar ik huisbewaring heb?

Algemeen

Ja dat mag. Houd er wel rekening mee dat dit gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld de hoogte van je huurtoeslag.

Heeft huisbewaarderschap invloed op de hoogte van mijn huurtoeslag?

Algemeen

Ja, dit kan gevolgen hebben voor de hoogte van je huurtoeslag. Neem hiervoor contact op met de Belastingdienst via 0800-0543.

Kan de huisbewaarder huurtoeslag aanvragen?

Algemeen

Nee, dit kan niet.

Mag ik huisbewaarderschap aanvragen wanneer ik naar de gevangenis moet?

Algemeen

Dat mag. We willen wel een bewijs zien waarop staat hoe lang je naar de gevangenis moet. Neem in ieder geval altijd contact met ons op via het of via 024-3820100! Soms is het namelijk beter om de huur op te zeggen om te voorkomen dat je in financiële problemen komt.

Wat zijn de gevolgen als een huisbewaarder de woning niet verlaat op de afgesproken datum?

Algemeen

Er is sprake van illegale bewoning (woonfraude) als de huisbewaarder langer in de woning blijft dan we hebben afgesproken. We starten dan een ontruimingsprocedure tegen de huisbewaarder. Hij of zij heeft geen enkel recht op vervangende woonruimte.

Is huisbewaarderschap hetzelfde als onderhuur?

Algemeen

Nee. Onderhuur betekent dat je een gedeelte van de woning aan iemand anders verhuurt. Dit klinkt misschien interessant, maar hou er rekening mee dat een onderhuurder hiermee rechten kan krijgen op de woning. Ook wanneer jij dat niet wilt.

Wat gebeurt er als er problemen zijn met de huisbewaarder?

Algemeen

Als er problemen zijn tussen jou en de huisbewaarder dan doen wij niet. Wij bemiddelen niet. Het is je eigen verantwoordelijkheid deze problemen op te lossen. Als de huisbewaarder overlast veroorzaakt, spreken wij jou, de contractant, daar op aan. Je kunt vervolgens de huisbewaarder erop aanspreken of de huisbewaring beëindigen.

Ik wil graag met iemand ruilen van woning. Kan dat?

Algemeen

Ja, dit kan als je er aan toe bent om groter of kleiner te gaan wonen en je iemand kent die met jouw woning wilt ruilen. Woningruil kan als jij én de ruilkandidaat minimaal 1 jaar in de huidige woning wonen.

Wat zijn de voorwaarden voor woningruil?

Algemeen

Hier vind je de voorwaarden voor woningruil:

  • Je ruilt met de huurder(s) van een sociale of vrije sector huurwoning.
  • Wij bemiddelen niet bij woningruil. Je zoekt zelf een kandidaat.
  • Jij en de ruilkandidaat hebben een duidelijke en belangrijke reden voor de woningruil.
  • Je hebt geen huurachterstand. De ruilkandidaat ook niet.
  • Je hebt nooit overlast veroorzaakt. De ruilkandidaat ook niet.
  • De kandidaat die in onze woning wil gaan wonen, staat vóór de woningruil ingeschreven bij Entree.
  • Jij en de ruilkandidaat voldoen aan de inkomensvoorwaarden en aan de regels voor passend toewijzen.
  • De ruilkandidaat stelt zich aan ons voor. Zo weten wij wie de nieuwe bewoner wordt.
  • Je woning is bij de controle door ons in goede verhuurbare staat.
  • De ruilkandidaat accepteert de woning zoals deze nu is (wij noemen dit de technische staat van je woning). Dus ook dingen die stuk zijn. Loop daarom samen goed door de woning heen.
  • We sluiten een huurcontract voor minimaal een jaar af. De ruilkandidaat kan de huur tussentijds niet opzeggen.

Hoe kan ik woningruil aanvragen?

Algemeen

Je kan woningruil aanvragen via het online formulier huurcontract aanpassen. Je krijgt dan ook te zien wat de voorwaarden zijn en welke documenten je moet inleveren.

Welke documenten moet ik inleveren voor het aanvragen van woningruil?

Algemeen

Vul het aanvraagformulier in en stuur de volgende documenten mee:

  • Kopie van het legitimatiebewijs van jou en alle huisgenoten die mee verhuizen.
  • Een historisch uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) van jouw gemeente.
    Let op: Dit document mag maximaal een half jaar oud zijn.
  • Een Verklaring Geregistreerd Inkomen (VGI) van jou en iedereen die meeverhuist (geen kinderen).
  • De laatste jaaropgaaf van jou en alle huisgenoten die meeverhuizen.
  • Vier op elkaar aansluitende loon- of uitkeringsstroken met de juiste gegevens zoals jouw werkgever, loon, woonadres en meer.
  • Een ingevulde verhuurderverklaring van de verhuurder van de ruilkandidaat. Staat je ruilkandidaat onder bewind? Dan hebben we een brief nodig van de bewindvoerder. De bewindvoerder laat in de brief weten dat hij of zij de ruilkandidaat toestemming geeft om een woning van Woonwaarts te huren. We nemen de aanvraag pas in behandeling als deze compleet is. Een aanvraag kunnen we altijd weigeren, ook als je aan alle voorwaarden voldoet. Dit leggen we dan natuurlijk aan je uit. Als je alle documenten bij elkaar hebt kun je de woningruil zelf regelen via huurcontract aanpassen.

Wanneer kan woningruil niet?

Algemeen

Woningruil kan niet als een van jullie een huis heeft gekocht. Als wij plannen hebben om jouw huis te renoveren, te verkopen of te slopen. als de woning die je wilt huren al leeg staat.

Verandert mijn huurprijs na een woningruil?

Algemeen

Ja, deze kan veranderen.

We gaan namelijk een nieuw huurcontract opmaken en dan kan het zijn dat de huurprijs verandert.

Informeer dus vooraf naar de nieuwe huurprijs van je woning. Dat maakt het zoeken naar een ruilkandidaat makkelijker.

Ook bij woningruil wordt er gekeken naar de inkomensverklaring en de regels van passend toewijzen. Meer informatie hierover vindt je op Entree.

Hoe lang moet ik de woning na woningruil blijven huren?

Algemeen

Na een woningruil moet je minimaal 1 jaar in de woning blijven wonen, voordat je het huurcontract op kan zeggen.

Mag ik reclameborden aan mijn woning bevestigen?

Algemeen

Nee, dat mag niet.

Wanneer wordt er geen toestemming gegeven voor samenwoning?

Algemeen

Je krijgt geen toestemming wanneer:

  • Wij plannen hebben om je woning te slopen of te renoveren en je hiervoor moet verhuizen.
  • Er met onze toestemming al iemand bij je inwoont.

Vanaf wanneer kan ik een verzoek tot samenwonen indienen?

Algemeen

Een verzoek tot inwoning kan je al doen direct na ondertekening van je huurcontract. Hier zit dus geen wachttijd op.

Bij een verzoek tot inwoning kan degene die erbij komt wonen geen rechten op de woning uitoefenen.

Daarvoor moet je eerst medehuurder worden. Een verzoek tot medehuurderschap kan je na 2 jaar inwonen samen indienen.

Kan de persoon die bij mij inwoont in de woning blijven als ik overlijd?

Algemeen

In principe kan die persoon niet in de woning blijven als je overlijdt. Neem in dit soort situaties altijd contact met ons op. Dan kunnen we kijken of we iets voor je kunnen betekenen.

Wat moet ik aanleveren om medehuurderschap aan te tonen als ik getrouwd ben/een geregistreerd partnerschap heb?

Algemeen

Om dit aan te tonen is het voldoende om een kopie van de trouwakte te overhandigen en een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente, waaruit blijkt dat jullie op hetzelfde adres staan ingeschreven.

Wat moet ik aanleveren om mijn partner op het contract bij te laten schrijven?

Algemeen

Je kan dit aan ons doorgeven. Het is belangrijk dat je de volgende gegevens aanlevert:

  • de naam van jouw echtgenoot/echtgenote;
  • jouw handtekening de handtekening van jouw echtgenoot/echtgenote;
  • een kopie van de trouwakte (bij een burgerlijk huwelijk);
  • een uittreksel uit de Basisregistratie Personen van de gemeente (BRP) van jou en je echtgenoot waaruit blijkt dat jullie op hetzelfde adres staan ingeschreven.

Let op! Heb je een buitenlandse huwelijksakte? Deze moet je eerst inschrijven in het huwelijksregister van jouw gemeente. Een kopie van deze akte van inschrijving hebben wij als bijlage nodig.

Je kan je verzoek om je huurcontract te wijzigen indienen via het online formulier huurcontract aanpassen.

Mijn partner en ik wonen ongehuwd samen. Hoe kan ik medehuurderschap aantonen?

Algemeen

Je partner wordt in deze situatie niet automatisch medehuurder. Ook niet als er een samenlevingscontract is.

Wat kan je doen?
Zorg dat je kan aantonen dat jullie twee jaar of langer een duurzame gemeenschappelijke huishouding hebben. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een afschrift van een gezamelijke rekening of verzekering te laten zien.

Wat zijn de voorwaarden om een duurzame gemeenschappelijke huishouding te kunnen hebben?

Algemeen

Dit verschilt per situatie. Wat in ieder geval van belang is dat jullie minimaal 2 jaar samen op het woonadres staan ingeschreven. Ook in de toekomst willen jullie nog samen blijven wonen. Verder kunnen jullie beiden aan de financiële verplichtingen voldoen en zijn jullie minimaal 18 jaar oud.

Ik wil mijn mantelzorger op het huurcontract bijschrijven. Kan dit?

Algemeen

In sommige gevallen kan jouw mantelzorger medehuurder worden. Dit is altijd maatwerk en wordt door verschillende collega's beoordeeld.

De onderstaande punten geven je alvast een idee waar we op letten.

  • de huurder vraagt het zelf aan.
  • Jouw mantelzorger staat bij de gemeente minstens 2 jaar samen met jou op het woonadres ingeschreven.
  • Je voert een duurzame gemeenschappelijke huishouding en blijft dit in de toekomst doen.
  • Je hebt een mantelzorgverklaring. Deze vraag je aan bij de gemeente. In de mantelzorgverklaring moet staan dat jouw mantelzorger 24-uurszorg aan jou levert
  • De mantelzorger heeft een woning opgezegd of verkocht om de mantelzorg te kunnen leveren en je kan dit aantonen.
  • Het gezamenlijke inkomen en huishoudgrootte passen bij de woning.

Stuur ons een aanvraag met:

  • De gegevens van de mantelzorger
  • De handtekeningen van jou en de mantelzorger

Stuur de volgende documenten mee:

  • Een uittreksel uit de BasisRegistratie Personen van de gemeente (BRP) van jou en je partner/medebewoner waaruit blijkt dat je minimaal 2 jaar op hetzelfde adres staat ingeschreven.
  • Jouw zorgindicatie Een rapport van een onafhankelijke arts (bijvoorbeeld CIZ).
  • Een kopie van de Zorgovereenkomst Servicecentrum PGB.
  • Een toelichting bij de aanvraag. Zoals bijvoorbeeld een uitleg over jouw woonsituatie, heeft de mantelzorger de huur van zijn eigen woning opgezegd en wat is jullie relatie?
  • Laatste inkomensverklaring en 4 loon- en of uitkeringsstroken van de mantelzorger.

Let op: heb jij een huurachterstand? Dan kan jouw mantelzorger misschien geen medehuurder worden. Wij bekijken per situatie of het kan.

Wat moet ik weten als mijn mantelzorger op het huurcontract bij geschreven wordt?

Algemeen

Er kunnen gevolgen zijn voor de WMO-indicatie van diegene die zorgt ontvangt. Bij de meeste gemeenten kun je niet meer terecht voor hulp in de huishouding als er een gezonde volwassen huisgenoot aanwezig is.

Ik woon bij mijn ouders en wil op het huurcontract erbij komen. Kan dit?

Algemeen

Kinderen gaan vroeg of laat op zichzelf wonen. Zij hebben daarom geen gemeenschappelijk duurzame huishouding met hun ouders. Zij worden dus (bijna) nooit medehuurder.

Er is een uitzondering:

  • Ben je ouder dan 35 jaar?
  • Woon je al je hele leven bij je ouders en wil voor altijd bij ze blijven wonen?

Dan kan je samen met je ouder(s) een aanvraag doen tot medehuurderschap.

Als wij akkoord gaan, betekent dit dat je toestemming krijgt onder voorwaarden: in eerste instantie registreren we je als medebewoner. Nadat de laatste ouder is overleden of naar een zorgcentrum verhuist, kun je je opnieuw bij ons melden. We beoordelen de situatie dan opnieuw. 

Krijg je van ons te horen dat je het huurcontract mag overnemen? Dan word jij de huurder van de woning