Zelf je huis veranderen

Je wilt van je huis een thuis maken. En jouw huis het liefst helemaal naar eigen wens inrichten. Die wensen zijn voor iedereen verschillend: de keuken uitbreiden, een dakraam plaatsen of een schuurtje in de tuin.

We vinden het belangrijk dat je je thuis voelt in je woning

Maar ook dat de woning haar waarde houdt. En zo aantrekkelijk blijft voor een volgende bewoner. Daarom willen wij graag weten wat jouw plannen zijn, voordat je aan de slag gaat.

Als we jouw plannen goed vinden, krijg je toestemming van ons. Wacht dus altijd op toestemming voordat je aan de slag gaat. Dit voorkomt teleurstelling achteraf. Krijg je van ons de melding dat je meteen aan de slag mag? Let er dan op dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor de aanpassing en voor eventuele schade die hierdoor ontstaat.

Je krijgt toestemming voor je klus als:

  • De woning haar waarde houdt.
  • De woning aantrekkelijk blijft voor volgende bewoners.
  • De aanpassing na het aanbrengen niet tot overlast voor buren of omwonenden leidt.
  • De aanpassing technisch kan en veilig is en volgens wetten en regels mag.
  • De aanpassing toekomstige plannen voor je woning niet in de weg zit. Dit geldt alleen als je een verandering aan de buitenkant van je woning aanbrengt.
  • Je geen betalingsachterstand hebt.

Vragen over onze kwaliteitseisen? Neem gerust contact met ons op

Onze Technische Consulenten helpen je graag.

Grote of kleine klus? Geef ze altijd aan ons door
Vul hiervoor het formulier toestemming vragen in of bel ons via 024 - 382 01 00. Bij het invullen van het formulier krijg je soms al meteen de melding dat je met jouw klus kunt beginnen.

Heb je zorg of ondersteuning nodig zodat je langer in je huis kan blijven wonen? Misschien kun je dan hulp krijgen via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Elke gemeente heeft hier regels en voorwaarden voor. Kijk op de website van de gemeente waar je woont.

Veel gevraagd over Zelf klussen

Ik wil graag iets aan mijn woning veranderen. Mag dat?

Algemeen

Kleine veranderingen in je woning mag je altijd doen. Denk hierbij aan het boren van een gaatje voor het ophangen van een schilderij, etc. Voor bepaalde aanpassingen aan de woning moet je wel vooraf toestemming vragen aan Woonwaarts. Dit doe je via contactformulier.

Ik wil graag een veranda of uitbouw plaatsen. Mag dat?

Algemeen

Voor het plaatsen van een uitbouw of veranda moet je altijd schriftelijk toestemming vragen bij Woonwaarts voordat je dit gaat bouwen. Dit doe je via contactformulier.

Moet ik altijd toestemming vragen als ik iets in of aan mijn woning wil veranderen?

Algemeen

Voor alle grote veranderingen, zoals het vervangen van de keuken, het plaatsen van een dakkapel, een muur verwijderen, een uitbouw/veranda plaatsen, etc moet je altijd toestemming vragen aan Woonwaarts. Dit doe je via contactformulier. Voor kleine dingen, zoals het verven of behangen van je muren, hoef je geen toestemming te vragen.

Krijg ik een vergoeding voor de woningverandering die ik zelf heb aangebracht als ik ga verhuizen?

Algemeen

Nee, je krijgt hier geen vergoeding voor.

Zorgen jullie voor het onderhoud aan een woningverandering die ik zelf heb aangebracht?

Algemeen

Nee, een verandering die je zelf hebt aangebracht, moet je zelf onderhouden.

Ik wil graag een muur verwijderen in mijn woning. Mag ik dat doen?

Algemeen

Voor het verwijderen van een muur in je woning moet je altijd schriftelijk toestemming vragen aan Woonwaarts. Dit doe je via contactformulier. Alleen onder bepaalde voorwaarden krijg je hier toestemming voor.

Ik wil graag zelf een nieuwe keuken in mijn woning plaatsen. Moet ik daar toestemming voor vragen?

Algemeen

Ja, voor het plaatsen van een nieuwe keuken moet je altijd toestemming vragen aan Woonwaarts. Dit doe je via contactformulier.

Welke woningveranderingen mag ik niet zelf uitvoeren?

Algemeen

Een voorbeeld van een woningverandering waar je geen toestemming voor krijgt is het plaatsen van zonnepanelen. Dit kun je enkel via Woonwaarts laten doen.

Hoe lang duurt het voor ik iets hoor over mijn woningverandering?

Algemeen

Binnen 4 weken hoor je of je de verandering mag uitvoeren of niet. Dit termijn begint te lopen op het moment dat je alle stukken voor de aanvraag compleet zijn. Als je na 4 weken nog niks gehoord hebt kun je altijd contact met ons opnemen via het contactformulier of via 024-3820100.

Kunnen jullie een tweede toilet in mijn woning plaatsen?

Algemeen

Wij plaatsen geen tweede toilet in je woning. Als je dit graag wilt doen zul je van te voren toestemming aan ons moeten vragen via contactformulier. Als je toestemming gekregen hebt kan je deze verandering uitvoeren op eigen kosten. Mocht er schade ontstaan door de werkzaamheden of de aanpassing dan ben je zelf verantwoordelijk om dit op te lossen.

Niet alle woningen hebben zonwering bij NDW21. Hoe zit dit?

Algemeen

De aannemer heeft een berekening gemaakt voor de zonbelasting van elke woning. Het klopt dat dus niet alle woningen een zonnescherm hebben.Je krijgt ook geen toestemming om via een ZAV een zonwering te plaatsen. 

Dit is bepaald volgens de eisen van de BENG (Bijna Energieneutrale gebouwen).

Ik heb een elektrisch auto gekocht en wil een oplaadpunt voor mijn auto plaatsen op mijn parkeerplek of in de garage, mag dit?

Algemeen

Ja, in principe mag dit. Wel moet je dit van te voren aanvragen en aan laten leggen door een erkende installateur. Er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten. Wanneer je de laadpaal op grond van de gemeente wilt plaatsen zul je met de gemeente contact op moeten nemen. Ook is het niet toegestaan om op het terrein van een flat of meergezinswoning een laadpaal te plaatsen.

Mijn buren hebben een camera geplaatst. Ik ben bang dat deze ook mij flimt. Wat kan ik doen?

Algemeen

Steeds vaker hebben onze huurders vragen over een videodeurbel van bijvoorbeeld de buren. Hieronder staan een aantal stappen en handvatten die je kan doorlopen met een huurder. Iemand mag alleen een camera, zoals een videodeurbel, ophangen als die camera de bezittingen van buren en/of de openbare weg niet of zo min mogelijk filmt.

Denk je dat jouw buren zich niet aan de regels houden? Dan kan je de volgende stappen ondernemen.

  1. Ga in gesprek met je buren
    De eerste stap is om vriendelijk in gesprek te gaan met je buren. Het kan zijn dat de camera niet aanstaat of dat je buren jou niet filmen. Misschien is het probleem dus in overleg eenvoudig op te lossen. Je kunt bijvoorbeeld vragen waarom je buren een camera hebben opgehangen en vragen of ze willen laten zien wat ze precies filmen. Je kan dan gelijk zien of ze ook iets van jou en jouw woning filmen. Blijkt uit dit gesprek dat de camera niet goed afgesteld staat, dan kun je de buren wijzen op de privacyregels. Welke regels hiervoor gelden, staat in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), deze kun je online opzoeken.
  2. Bemiddeling
    Kom je er samen met je buren niet uit? Dan kan je hulp vragen bij buurtbemiddeling via www.buurtbemiddelingsterker.nl aan de wijkagent vragen te bemiddelen
  3. Juridische stappen
    Je kan eerst advies vragen bij bijvoorbeeld een Juridisch Loket. Je kan daar bespreken wat juridisch mogelijk is. Dit kan eventueel de stap naar de rechter zijn. Je kunt ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl

Ik wil mijn regenpijp afkoppelen, mag dit?

Algemeen

Ja, wij ondersteunen het afkoppelen van hemelwaterafvoeren. We geven toestemming als je aan de volgende voorwaarden voldoet: Alleen als de hemelwaterafvoer aan de buitenkant van een gebouw bevestigd is mag deze afgekoppeld worden. Na het afkoppelen van de regenpijp moet de riolering op een nette manier afgesloten worden. Zo voorkomen we dat er vuil of grond in de riolering verdwijnt. Het hemelwater mag alleen in je eigen tuin worden afgevoerd. En je moet ervoor zorgen dat het van de gebouwen wegloopt en niet in de tuin blijft staan. Het mag niet tot overlast leiden. Tot slot moet je ook voldoen aan de voorwaarden die je gemeente stelt aan het afkoppelen van de hemelwaterafvoer.

Krijg ik subsidie van jullie als ik de hemelwaterafvoer afkoppel?

Algemeen

Je krijgt van ons geen subsidie als je de hemelwaterafvoer afkoppelt. Je kan bij jouw gemeente kijken of er mogelijkheden zijn om hiervoor subidie aan te vragen.

Meer informatie hierover lees je op deze pagina van de gemeente Nijmegen. Voor een andere gemeente kun je op de website van jouw gemeente kijken.

Ik huur een woning aan NDW21 mijn buren hebben zonwering en ik niet, mag ik dit zelf plaatsen

Algemeen

Nee, dit mag niet. Als er bij jouw appartement geen zonwering is aangebracht door ons mag je dit ook niet zelf plaatsen. Je kunt hiervoor dus geen ZAV aanvraag indienen.

Ik wil mijn groepenkast uitbreiden. Kan dit?

Algemeen

De groepenkast kan uitgebreid worden. Afhankelijk van de situatie kunnen wij je hierbij helpen. Neem contact met ons op via 024-3820100 of via het contactformulier

Ik heb niet overal geaarde stopcontacten. Is dit verplicht?

Algemeen

Geaarde stopcontacten zijn verplicht in de natte ruimtes. Dit betekent dat stopcontacten in de badkamer en keuken verplicht zijn. In de overige ruimtes zijn geaarde stopcontacten niet verplicht. Als ze er niet zitten dan gaan wij die dus niet plaatsen. Vanaf 1996 is het verplicht om alle wandcontactdozen/ stopcontacten bij renovatie of nieuwbouw te voorzien van randaarde. Je mag dit wel zelf doen. Hiervoor moet je een ZAV aanvraag indienen. Je kan dit doen via het volgende online formulier contactformulier. Het aanleggen van geaarde stopcontacten moet gedaan worden door een erkend installateur (elektricien).