Onderhoudsabonnement

Het huis waarin je woont moeten we natuurlijk netjes onderhouden. Dat doen we samen. Maar wie doet nu wat? In de folder Onderhoudsabonnement lees je precies wat wij doen, wat je zelf moet doen en wat je door ons kunt laten doen als je lid wordt.

Wat doen wij?

Wij zijn verplicht de woning in goede staat te houden. Wij voeren alle reparaties en groot onderhoudswerkzaamheden uit die daarvoor nodig zijn. In én aan de woning. Denk aan schilderwerk aan de buitenkant, het repareren van kozijnen en het plaatsen van een nieuwe cv-ketel. Wat we niet doen, is onderhoud dat je volgens de wet zelf moet doen.

In de folder Onderhoudsabonnement vind je op bladzijde 8 een overzicht. In dit overzicht zie je welke klussen wij altijd doen. En ook betalen. Deze staan in de kolom ‘Woonwaarts’.

Ik wil graag een Onderhoudsabonnement

Wat doe je zelf?

Als huurder heb je de plicht je huurwoning te verzorgen en te onderhouden. Waarschijnlijk weet je dat je zelf moet behangen en de tuin moet verzorgen. Maar volgens de wet moet je ook een aantal kleine klussen zelf doen. Bijvoorbeeld het repareren van scharnieren en het smeren van sloten.

In de folder Onderhoudsabonnement vind je een overzicht op bladzijde 8 waarbij je in de kolommen ‘Onderhoudsabonnement’ en ‘Huurder’ ziet welke klussen je zelf doet.

Ik wil graag een Onderhoudsabonnement

Wat valt er niet onder het Onderhoudsabonnement?

De volgende klussen vallen nooit onder het Onderhoudsabonnement:

  • alle (kleine) reparaties aan en onderhoud en vervanging van veranderingen en toevoegingen in de woning die je zelf aanbracht of van de vorige huurder overnam;
  • beschadigingen en gebreken (fouten) die je kan voorkomen of die het gevolg zijn van nalatigheid, slordigheid, ondeskundig/onjuist gebruik, ruwe bewoning of vernieling.

Wat betaal je voor het onderhoudsabonnement?

De maandelijkse kosten voor het onderhoudsabonnement zijn € 5,50. Dit bedrag tellen we op bij je huur.

Heb je geen tijd of zin om sommige dingen in huis zelf te repareren? Of ben je niet zo handig?

Sluit dan een onderhoudsabonnement bij ons af. Wij doen dan een aantal reparaties voor je, die je eigenlijk zelf moet doen. Zodat je je hier geen zorgen over hoeft te maken.

Meld je direct online aan

Het onderhoudsabonnement gaat in op de eerste dag van de volgende maand. Meld je je binnen twee weken voor de eerste van de volgende maand aan? Dan gaat je deelname een maand later in. 

Valt je reparatieverzoek onder het Onderhoudsabonnement?

Geef je reparatieverzoek dan direct online aan ons door. Dan repareren we het zo snel mogelijk.

Geef direct een reparatieverzoek door

Veel gevraagd over Abonnementen en verzekeringen

Wat houdt een onderhoudsabonnement in?

Algemeen

Het onderhoudsabonnement is voor het herstellen van kleine gebreken in de woning die je normaliter zelf zou moeten doen. Via het onderhoudsboekje wat je bij het aangaan van je huurcontract gekregen hebt kun je zien wat hier allemaal onder valt. Dit is afgeleid van het Besluit kleine herstellingen van de Huurcommissie.

Hoe sluit ik een onderhoudsabonnement af?

Algemeen

Dit kun je afsluiten op het moment dat je een reparatieverzoek indient online of telefonisch. Het gaat dan gelijk in en je gaat betalen vanaf de eerst volgende maand.

Ben ik verplicht een onderhoudsabonnement af te sluiten als ik een woning van jullie huur?

Algemeen

Nee, je bent niet verplicht een onderhoudsabonnement af te sluiten.

Wat betaal ik voor een onderhoudsabonnement?

Algemeen

Voor het onderhoudsabonnement betaal je € 5,50 per maand.

Kan ik het onderhoudsabonnement opzeggen?

Algemeen

Het eerste jaar kun je het onderhoudsabonnement niet opzeggen. Na een jaar is het maandelijks opzegbaar.

Welke reparaties voeren jullie uit als ik een onderhoudsabonnement heb afgesloten?

Algemeen

We voeren de kleine reparaties uit die je anders als huurder zelf had moeten doen, zoals het wisselen van een kraanleertje, het vastzetten van je stopcontact, deurklink, etc.

Kijk in het onderhoudsboekje voor alle reparaties die we uitvoeren bij het onderhoudsabonnement.

Ik heb per ongeluk schade aan mijn woning veroorzaakt. Wat nu?

Algemeen

Alle schade die je zelf veroorzaakt hebt is voor eigen rekening. Je zult dus zelf voor het herstel moeten zorgen. Je kan bij je eigen inboelverzekering en/of aansprakelijkheidsverzekering informeren of zij bepaalde schade vergoeden.

Bij het uitvoeren van onderhoud hebben jullie schade aan mijn woning of spullen veroorzaakt. Hoe kan ik deze schade verhalen?

Algemeen

Schade aan jouw eigen spullen

Als er schade aan jouw spullen is door uitvoeren van werkzaamheden is het belangrijk dat je eerst contact opneemt met je eigen inboedelverzekering om te kijken wat zij kunnen betekenen.

Wanneer zij je schade afwijzen kun je contact met ons opnemen met de afwijzing van je inboedelverzekering, foto's en een uitleg met wat er gebeurd is.

Je kan dit indienen via het contactformulier.

Schade aan de woning

Als er schade aan de woning is door het uitvoeren van werkzaamheden, brand, storm, etc. zorgen wij voor herstel als de schade niet door jouw eigen schuld komt.

Meldt schade aan de woning altijd bij ons. Dit kun je doen via contactformulier.

Ik heb gevolgschade aan mijn woning/spullen naar aanleiding van lekkage, storm of brand. Wie herstelt dit?

Algemeen

Als huurder ben je zelf verantwoordelijk voor het herstel van schade die door lekkage, storm of brand ontstaat aan de inboedel. Dit soort schade noemen we gevolgschade. Gevolgschade aan bijvoorbeeld je vloer of meubels vallen onder je inboedelverzekering. De Inboedelverzekering vergoedt de kosten voor herstel of vervanging. Als je niet verzekerd bent zijn deze kosten helaas voor eigen rekening. Bij een lekkage komt de reparatie van de lekkage voor onze rekening. Daaruit voortkomende kosten zoals herstel stucwerk, sausen van wanden of het drogen van een woning na een ernstige lekkage vallen onder de Opstalverzekering van Woonwaarts. We leveren de muren dus weer behangklaar op. Het opnieuw verven of behangen van de woning is voorjezelf en valt onder de inboedelverzekering.

Wat moet de huurder doen bij schade door inbraak of vandalisme?

Algemeen

Is de schade aan de woning veroorzaakt door inbraak, diefstal, brandstichting, vandalisme of een aanrijding?

Bel indien nodig altijd eerst 112. 

We snappen dat je geschrokken bent en helpen je graag in zo'n situatie. Bij acute situaties mag je altijd contact met ons opnemen via ons . Ook buiten kantoortijden kun je dit nummer bellen om hulp te krijgen bij je woning. 

Verder is het belangrijk dat je binnen 48 uur doet bij de politie. In veel gevallen heeft de verzekeraar het proces verbaal nodig dat je van de politie krijgt. Zij moeten een kopie van de aangifte (proces-verbaal) binnen 1 week opsturen naar info@woonwaarts.nl. Zonder proces-verbaal kunnen we de schade niet in behandeling nemen.

Ik heb brandschade aan mijn woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

Het is belangrijk dat je dit altijd bij ons meldt! Wij regelen het herstellen van de schade aan je woning. Voor schade aan je eigen spullen en de gevolgschade ben je zelf verantwoordelijk. Het is daarom belangrijk dat je een inboedelverzekering afsluit.

Ben ik verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten als ik een woning van jullie huur?

Algemeen

Nee, het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht als je een huis bij ons huurt. 

Ik huur een woning van jullie. Moet ik een opstalverzekering afsluiten?

Algemeen

Nee. Als huurder is het ook niet mogelijk om een opstalverzekering af te sluiten. Woonwaarts heeft als eigenaar van de woning een opstalverzekering afgesloten.

Kan ik een glasverzekering bij jullie afsluiten?

Algemeen

Bij het afsluiten van jouw huurcontract kun je ook aangeven of je gebruik wilt maken van een glasverzekering. Dan ben je verzekerd voor glasbreuken. Sluit je geen glasverzerkering bij ons af? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de reparatie van een glasbreuk.

Ben ik verplicht om een glasverzekering af te sluiten?

Algemeen

Nee, dit ben je niet verplicht.

Wat betaal ik voor een glasverzekering?

Algemeen

Voor het Glasfonds van Woonwaarts betaal je 1,99.

Waar ben ik precies voor verzekerd als ik een glasverzekering afsluit?

Algemeen

Je bent verzekerd voor glasbreuk aan de binnen- en buitenzijde van de woning.

Ook wanneer de beglazing lek is kun je ons bellen. Wanneer de beglazing lek is zie je vocht tussen de raamdelen zitten. 

Kan ik mijn glasverzekering opzeggen?

Algemeen

Ja, je kunt je deelname aan het Glasfonds opzeggen. Dit betekent wel dat je toekomstige glasschade zelf betaald.

Kan ik een rioolverzekering afsluiten bij jullie?

Algemeen

De rioolverzekering valt bij Woonwaarts onder het onderhoudsabonnement. Als je dit hebt kun je automatisch gebruik maken van onze ontstoppingsdienst.

Hoe kan ik problemen zoals een verstopping in mijn riool melden?

Algemeen

Je kunt dit aan ons melden via .

Ik heb problemen met mijn riool maar ik heb geen rioolverzekering afgesloten. Wat nu?

Algemeen

Wanneer je verstoppingen hebt in het riool moet je de kosten zelf betalen, net als herstelschade. Mocht je toch een verstopping door Woonwaarts willen laten verhelpen, dan kun je via reparatieverzoeken een verzoek indienen. Je kunt dan gelijk een onderhoudsabonnement afsluiten. Onderhoud en reparatie van het riool zijn voor rekening van Woonwaarts als het riool kapot is gegaan buiten een verstopping om.

Kan ik een inboedelverzekering afsluiten bij jullie?

Algemeen

Nee, je kunt geen inboedelverzekering bij ons afsluiten. Als je een inboedelverzekering wilt, neem dan contact op met je een verzekeringsmaatschappij.

Wat is een inboedelverzekering?

Algemeen

Een inboedelverzekering sluit je af tegen schade van je inboedel: zoals de spullen die in je woning staan, maar ook schade aan je schutting, verf en/of behang valt hieronder.

Ben ik verplicht een inboedelverzekering af te sluiten?

Algemeen

Je bent niet verplicht om een inboedelverzekering af te sluiten. We raden dit wel aan. Je bent dan voor verzekerd als er schade is aan je spullen door bijvoorbeeld lekkage, storm of brand.